چرا از مکمل های سوخت استفاده کنیم ؟
مراقبت از خودرو تنها شامل رسیدگی به بدنه و تمیز کردن آن نمیشود ، توجه به موتور خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید نسبت به آن بیتفاوت بود.
از آنجایی که اساس کار موتور خودرو احتراق سوخت است، ترکیبات موجود در سوخت نقش به سزایی در عملکرد آن ایفا میکنند.
نامناسب بودن ترکیبات سوخت موجب آسیب دیدن سیستم احتراق میشود و بازدهی موتور خودرو و طول عمر قطعات را کاهش میدهد.
یکی از شاخصههای مهم بنزین عدد اکتان آن است که نباید از حد استاندارد پایینتر باشد.
هرچه اکتان بنزین بیشتر باشد، فرایند احتراق به شکل مناسبتری انجام میگیرد ، اما همیشه بنزینهایی با عدد اکتان بالا در اختیار نیست .
بر اساس استاندارد اتحادیه اروپا از سال 2004 عدد اکتان بنزین نباید کمتر از 95 باشد و از این پس نیز استاندارد ملی ایران در رابطه با بنزین مطابق استاندارد اروپا خواهد شد. در حال حاضر در کشورمان، عدد اکتان بنزین معمولی 87 و بنزین سوپر بین 91 تا 95 است.
برای جلوگیری از آسیب دیدن سیستم احتراق و سوخت خودرو و بالا بردند عدد اکتان سوخت میتوانید از مکملهای سوخت استفاده کنید.
مکمل های سوخت چیست ؟
مکملهای سوخت برای موتورهای بنزینی و دیزلی در بازار موجود است.
با استفاده از این مکمل های سوخت مزایای زیادی نصیب صاحبان خودرو میشود.
مکمل های سوخت به تمیز شدن سیستم انژکتور ، حذف آب از سیستم سوخترسانی، بهبود عملکرد کاتالیزور خودرو و همچنین سیستم اگزوز کمک می کند .
مکمل های سوخت به لطف ترکیبات شیمیایی که دارد میتواند پس از اضافه شدن به سوخت، در طی واکنشی سریع، عدد اکتان بنزین را افزایش دهد تا احتراق به شکل بهتری انجام گیرد.
شاید در ظاهر افزایش عدد اکتان بنزین موجب افزایش شتاب خودرو شود اما این موضوع زنجیرهای از ویژگیهای مثبت را به دنبال دارد.
بنزینی که اکتان بالاتری دارد به شکل بهتری میسوزد، در نتیجه محصولات جانبی مضر حاصل از واکنش احتراق کاهش شدیدی پیدا میکند.
بالا بودن میزان اکتان موجب توازن بیشتر بین سوخت و اکسیژن شده که در زمان انفجار سوخت بسیار موثر است در نتیجه از ایجاد پدیدهی ناک و ضربه زدن موتور جلوگیری میشود.
حتی در صورت استفاده از بنزین مناسب برای خودرو ، نمیتوان با اطمینان اعلام کرد که رسوبات کربنی تولید نمیشوند و در مسیر سیستم سوخترسانی قرار نمیگیرند ، به این جهت مکمل های سوخت و تمیز کننده های سیستم سوخت از اهمیت زیادی برخوردار می باشند.
ترکیبات به کار رفته در مکمل های سوخت میتواند در کنار بالا بردن عدد اکتان بنزین، سیستم سوخت را از وجود آلودگیها پاک کند؛ در نتیجه مکمل های سوخت را میتوان یک درمانگر برای موتور خودرو و سیستم سوخت خودرو دانست.
اگر محیط زیست نیز برای شما اهمیت زیادی دارد بهتر است از این مکمل های سوخت استفاده کنید تا میزان آلایندههای خروجی از اگزوز خودروی شما به شکل چشمگیری کاهش یافته و آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.
مکمل های سوخت با ورود به سیستم سوخت خودروی شما رسوبات کربنی و آلودگیها را تمیز میکنند و موجب سوخترسانی بهتر به محفظهی احتراق میشوند.
در حالت کلی با استفاده از این مکملها باید خودرو عملکرد روانتری را از خود نشان دهد ، علت این امر را باید در مصرف سوخت بهینهتر، بهبود عملکرد، کاهش انتشار گازهای سمی و افزایش عمر مفید موتور خودرو جستجو کرد.
در حالت عمومی مکملهای سوخت برای خودروهای قدیمی و یا اتومبیلهایی که کارکرد بالایی دارند، مناسب هستند چرا که سیستم سوخترسانی آنها را تمیز میکنند .
انواع مکملهای سوخت
مکملهای سوخت متفاوتی در بازار وجود دارند که هر کدام برای کارایی خاصی توسعه یافتهاند. برخی از این محصولات برای خودروهای قدیمی تولید شدهاند.
همانطور که میدانید تکنولوژی مورد استفاده در اتومبیلها در سالهای اخیر تغییرات زیادی داشته است، بنابراین مواد مورد استفاده در مکملها باید متفاوت باشد.
به طورکلی دو نوع مکمل برای سوخت استفاده میشود:
- افزایش عدد اکتان
- تمیز کننده سیستم سوخت
مکمل های افزایش دهنده عدد اکتان :
استفاده از این نوع مکمل ها در واقع باعث افزایش عدد اکتان سوخت میشود. این عدد در واقع مقیاسی است برای نشان دادن مقاومت بنزین یا دیگر سوختها در مقابل گرما، فشار و شروع احتراق خود بخود و یا به اصطلاح بدون جرقه.
چرا به دنبال افزایش عدد اکتان سوخت هستیم؟
ابتدا باید با عملکرد موتور و سیستم احتراق خودرو اشنا شویم ؛ موتورهای احتراق داخلی دارای چهار مرحله هستند:
- مرحله مکش
- مرحله تراکم
- مرحله قدرت
- مرحله تخلیه
مهم ترین مرحله در موتور های احتراق مرحله تعیین نوع سوخت (مرحله تراکم) می باشد و زمانی روی میدهد که مخلوط هوا و بنزین توسط پیستون تا حد مشخصی متراکم میشود، مخلوط هوا و سوخت پس از پایان زمان تراکم، به وسیله جرقه توسط شمع محترق میشود ؛ میزان تراکم انجام شده را با عددی به نام نسبت تراکم میسنجند که نسبت تراکم در خودروهای قدیمی 5:1 و در خودروهای جدید 12:1 است.
هنگامی که مخلوط سوخت و هوا که مادهای با قابلیت اشتعال بالاست به علت تراکم زودتر از جرقه شمع ، محترق میشود ، موتور دچار کوبش میشود ، چون قبل از اینکه پیستون به بالاترین نقطه خودش برسد وسط راه و با نیروی مخالف ، آن را به پایین میراند که دلیل این کوبش هم همین است یعنی عدد اکتان بنزین پایین است و این ضربههای مکرر میتواند صدماتی به قطعاتی از موتور از جمله گژنپین، پیستون، شاتون و … وارد کند که هزینه های بالایی برای جبران این صدمات باید پرداخت کرد .
بنابر این عدد اکتان یکی از فاکتورهای مهم در تعیین سوخت مناسب است، با توجه به کیفیت پایین سوخت در کشور ما و وجود ناخالصیها در سوخت میتواند به سیستم سوخت، انژکتور و در نهایت موتور آسیب وارد کند.
در بیشتر خودروها با تکنولوژی قدیمی استفاده از بنزین با عدد اکتان پایین مشکلی را ایجاد نمیکرد اما امرزه با پیشرفت تکنولوژی به خصوص پیشرفت سیستم سوخت رسانی در خودروهای مدرن مانند سیستم سوخت رسانی چند نقطهای (Multi Point Fuel Injection) و خودروهایی که از توربوشارژر یا سوپرشارژر بهرمند هستند، استفاده از بنزین با عدد اکتان پایین ممکن است باعث ایجاد آسیب به موتور شود.
مکمل بنزین تمیز کننده مدار سوخت
بنزین وارد شده به باک خودرو همواره حاوی آلودگیها و روسوبات فراوانی است که میتواند سوزن انژکتور و مدار سوخت را مسدود کند.
همچنین ذرات کربن و دوده پس از مدتی بر روی منافذ انژکتور و همچنین داخل محفظه احتراق مانند سوپاپها رسوب میکند و باعث اختلال در عملکرد موتور میشود که در نتیجه توان اندیکاتوری موتور کاهش مییابد.
تمیز کننده مدار سوخت کلیه رسوبات به جا مانده از کربن و سایر آلودگیها را از سیستم انژکتور پاک میکند، که در نتیجه باعث بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت در موتور میشود.
به طور کلی استفاده از مکمل بنزین (افزایش عدد اکتان و تمیز کننده مدار سوخت) با توجه به کیفیت پایین سوخت در کشور ما میتواند مزیتهای زیر را به دنبال داشته باشد:
- پاک سازی و افزایش عملکرد انژکتور
- کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت
- افزایش شتاب و جلوگیری از ضربه زدن موتور
- کاهش رسوبات تشکیل شده در محفظه احتراق
- کاهش گازهای خروجی از اگزوز مانند هیدروکربن و منواکسید کربن
- محافظت در برابر خوردگی
- جلوگیری از قفل شدن شیر انژکتور
نحوه استفاده از مکمل های سوخت
استفاده از مکمل سوخت بسیار راحت می باشد ، در اغلب موارد مکملهای سوخت مایع بوده و تنها نیاز است آنها را داخل باک خودرو بریزید، البته باک باید خالی از بنزین یا گازوئیل باشد و قبل از پرکردن باک آن را داخل باک ریخته تا بعد سوخت گیری مکمل سوخت با سوخت ترکیب شود چون مکمل سوخت باید با سوخت ترکیب شده و وارد سیستم سوخت رسانی خودرو شود تا کارایی مناسبی از خود نشان دهد.