نایکی و Just Do It

بازدید: 867 بازدید
نایکی و Just Do It

نایکی و Just Do It
کفش، پوشاک، تجهیزات، لوازم جانبی و خدمات وابسته، توسط شرکت NIKE، با کیفیت بالا طراحی ، توسعه ، بازاریابی و فروش می شود.
محصولات کفش ورزشی نایکی، در درجه اول برای استفاده های خاص ورزشی طراحی شده است، اگرچه درصد زیادی از محصولات برای مصارف گاه به گاه یا اوقات فراغت استفاده می شود.
این تمرکز بر ارائه محصولات NIKE و Brand Jordan در هفت دسته اصلی دوومیدانی، بسکتبال ، فوتبال ، آموزش مردان ، آموزش زنان ، لباس های ورزشی NIKE و ورزش های پر تحرک و اکشن است.
شرکت نایکی همچنین محصولی را که برای کودکان و همچنین سایر رشته های ورزشی و تفریحی مانند بیس بال ، کریکت ، گلف ، لاکراس ، فعالیت های فضای باز مثل فوتبال ، تنیس ، والیبال ، پیاده روی و کشتی طراحی شده است به بازار عرضه می کند.

این شرکت مجموعه ای از تجهیزات ورزشی را با نام تجاری NIKE به فروش می رساند که شامل کیف ، جوراب ، توپ ورزشی ، عینک ، ساعت ، دستگاه دیجیتال ، بَت ، دستکش ، تجهیزات حفاظتی ، چوب گلف و سایر تجهیزات طراحی شده برای فعالیت های ورزشی است.
این شرکت همچنین مقادیر کمی از محصولات پلاستیکی مختلف را از طریق شرکت تابعه کاملاً متعلق به خود ، NIKE IHM، Inc به تولید کنندگان دیگر می فروشد.

خریدها

نایک چندین شرکت پوشاک و کفش در طول تاریخچه‌ی کاری خود خریداری و سپس فروخته است. اولین خرید این شرکت، شرکت کفش سطح بالای Cole Haan در سال ۱۹۸۸ و سپس خرید Bauer Hockey در سال ۱۹۹۴ بود.

در سال ۲۰۰۲ نایک شرکت پوشاک موج‌سواریHurley International را از موسس آن باب هارلی خرید. در سال ۲۰۰۳ نایک ۳۰۹ میلیون دلار برای خرید Converse، سازنده‌ی کفش کتانی آل استارز، پرداخت. این شرکت در سال ۲۰۰۴ Starter و در سال ۲۰۰۸ Umbro را خرید که به خاطر تولید وسایل تیم فوتبال انگلستان مشهور بود.

نایک برای تمرکز مجدد بر خطوط کاری اصلی خود، در دهه‌ی ۲۰۰۰ خود را از شر برخی شرکت‌های تابعه‌اش خلاص کرد. در سال ۲۰۰۷ Starter و در سال ۲۰۰۸ Bauer Hockey، در سال ۲۰۱۲ Umbro و در سال ۲۰۱۳ Cole Haan را فروخت. از سال ۲۰۱۳ نایک مالک دو شرکت تابعه‌ی اصلی است: شرکت Converse و Hurley International.

بخش مالی نایک

در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۳ سود فصلی شرکت نایک به خاطر افزایش ۱۳ درصدی سفارشات جهانی خرید برای تحویل تا ماه آوریل، افزایش یافت. سفارشات تحویل آتی کفش یا لباس بین دسامبر و آوریل، به ۱۰.۴ میلیارد دلار افزایش یافت.

سهام نایک (NKE) ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۷۸.۷۵ دلار رسید.

محصولات نایک

نایک طیف گسترده‌ای از تجهیزات ورزشی را تولید می‌کند. اولین محصولات آن‌ها کفش‌های دو بود. در حال حاضر کفش، پیراهن ورزشی، شورت، استوک، لباس‌های لایه‌ی نخست، و غیره را برای طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها نظیر دو و میدانی، بیسبال، هاکی روی یخ، تنیس، فوتبال، لاکراس، بسکتبال و کریکت تولید می‌کند.

Nike Air Max یک خط تولید کفش است که ابتدا در سال ۱۹۸۷ توسط نایک عرضه شد. خطوط تولید بیشتر بعدها مطرح شدند، نظیر Air Huarache که در سال ۱۹۹۲ آغاز به کار کرد.

تازه‌ترین موارد اضافه شده به خط تولید، کفش‌های Nike ۶.۰, Nike NYX, and Nike SB هستند که برای تخته‌اسکیت طراحی شده‌اند. نایک به تازگی کفش‌های کریکتی با نام Air Zoom Yorker عرضه کرده است که طوری طراحی شده که ۳۰ درصد سبک‌تر از رقباست.

در سال ۲۰۰۸ نایک Air Jordan XX۳ را عرضه کرد که یک کفش بسکتبال با عملکرد عالی است که با الهام از محیط زیست طراحی شده است.

نایک مجموعه‌ای از محصولات را نیز به فروش می‌رساند، از جمله کفش و پوشاک برای فعالیت‌های ورزشی نظیر فوتبال، بسکتبال، دو، ورزش‌های رزمی، تنیس، فوتبال آمریکایی، بازی‌های ورزشی، گلف، و تمرین‌های ورزشی برای مردان، زنان و کودکان.

نایک برای فعالیت‌های بیرونی نیز کفش می‌فروشد، نظیر تنیس، گلف، اسکیت‌بورد‌سواری، فوتبال، بیسبال، فوتبال آمریکایی، دوچرخه‌سواری، والیبال، کشتی، تشویق‌کنندگان، فعالیت‌های آبی، اتومبیلرانی، و دیگر کاربردهای ورزشی و تفریحی. نایک به خاطر عرضه‌ی لباس‌های مُد روز شهری، در فرهنگ جوانان و هیپ‌هاپ مشهور و محبوب است.

نایک اخیرا برای تولید Nike+ با شرکت اپل همکاری کرده است، محصولی که از طریق ابزار رادیویی داخل کفش که به آیپد نانو وصل است، عملکرد دونده را پایش می‌کند. این محصول علیرغم ارائه‌ی آمار مفید، مورد انتقاد پژوهشگرانی قرار گرفته است که می‌توانستند با استفاده از ذرات هوشمند پنهان‌شدنی کوچک، وسایل RFIDکاربر را از فاصله‌ی ۶۰ پایی در شبکه‌ی حسگر بیسیم شناسایی کنند.

در سال ۲۰۰۴ نایک برنامه/بخش آموزشی SPARQ را به راه انداخت.

برخی از جدیدترین کفش‌های نایک، برای کاهش وزن، حاوی فوم FLYWIRE وLUNARLITE بودند.

در ۱۵ جولای ۲۰۰۹ Nike+ Sports Band در فروشگاه‌ها عرضه شد. این محصول مسافت پیموده‌شده و کالری صرف‌شده را ثبت می‌کند، زمان را نگه می‌دارد و برنامه‌ی آنلاین جدیدی به دوندگان ارائه می‌کند.

مجموعه‌ی پیراهن ورزشی ۲۰۱۰ Nike Pro Combat توسط تیم‌های دانشگاه‌های زیر مورد استفاده قرار گرفت: میامی، آلاباما، دانشگاه ایالت بواس، فلوریدا، ایالت اوهایو، دانشگاه ایالتی اورگون، دانشگاه مسیحی تگزاس، ویرجینیا تک، ویرجینیای غربی، و پیتسبورگ. تیم‌ها در یارگیری‌های اصلی و هر زمان که اداره‌ی ورزش لازم بداند، این پیراهن‌ها را خواهند پوشید.

دفاتر اصلی نایک

nike headquartersjpg 5a577438185003e1jpg 97abca2c5dbd11ec

دفتار اصلی جهانی نایک در اطراف شهر بیورتون قرار دارند اما در واشنگتن کانتی نیز حضور دارند. این شهر تلاش کرد تا به زور دفاتر نایک را اضافه کند که به دادخواهی نایک و لابی کردن این شرکت منتهی شد که درنهایت به لایحه‌ی ۸۸۷ سنا در سال ۲۰۰۵ ختم شد. طبق شروط این لایحه، بیورتون به طور خاص به مدت ۳۵ سال از افزودن اجباری زمین تحت اشغال نایک و پوشاک ورزشی کلمبیا در واشنگتن کانتی منع شد، در حالی که صنایع علمی Electro وTektronix به مدت ۳۰ سال همین محافظت را دریافت کردند.

آهنگ بیتلز

نایک به خاطر استفاده از آهنگ «انقلاب» بیتلز در آگهی سال ۱۹۸۷ برخلاف میل Apple Records، شرکت ضبط آثار بیتلز، مورد نقد قرار گرفت. نایک ۲۵۰۰۰۰ دلار به شرکتCapitol Records پرداخت، شرکتی که مالک حقوق مجوزدهی به ضبط برای حق استفاده از اجرای بیتلز برای یک سال بود.

اپل از شرکت نایک، شرکت Capitol Records، شرکت EMI Records وWieden+Kennedy درخواست ۱۵ میلیون دلار کرد. Capitol-EMI با بی‌اساس خواندن این دعوی، به آن واکنش نشان داد چون Capitol به استفاده از «انقلاب» با «حمایت و تشویق فعال یوکو اونو، سهامدار و مدیر اپل، مجوز داده بود.

نایک در مارس ۱۹۸۸ تبلیغاتی که در آن «انقلاب» نمایش داده می‌شد را متوقف کرد. مدتی بعد یوکو اونو اجازه‌ی استفاده از “Instant Karma” جان لنون را در تبلیغ دیگری به نایک داد.

بازاریابی رسانه‌ای جدید نایک

نایک در زمره اولین شرکت‌های استفاده‌کننده از بازاریابی اینترنتی، فناوری‌های مدیریت ایمیل و استفاده از فناوری‌های ارتباطی پخش و پخش محدود برای ایجاد تبلیغات بازاریابی رسانه‌ای بود.

2015 Nike Mag 02 original 600x337 1

تبلیغات Minor Threat

در اواخر ژوئن ۲۰۰۵ نایک نقدی را از سوی یان مک‌کی، مالک Dischord Records، گیتاریست/خواننده‌ی Fugazi و The Evens، و نفر اول گروه پانک از هم پاشیده‌ شده‌ی Minor Threat، به خاطر دزدیدن تصویر و متن جلد آلبوم با نام خود این گروه در سال ۱۹۸۱ و استفاده از آن در آگهی تبلیغ تور نمایشی ساحل شرق سال ۲۰۰۵ اسکیت‌بورد نایک، دریافت کرد.

در ۲۷ ژوئن وبسایت اسکیت‌بورد‌سواری نایک، یک عذرخواهی برای Dischord Records، Minor Threat و هواداران هر دو منتشر کرد و اعلام کرد که تلاش کرده است تا تمام این آگهی‌ها را حذف کرده یا از بین ببرد. آن‌ها عنوان کردند که طراحان این آگهی خود اسکیت ‌برد‌سوار و طرفدار Minor Threat بودند که این تبلیغ را به احترام این گروه خلق کردند.

نایک ۶.۰

به عنوان بخشی از تبلیغات نایک ۶.۰، این شرکت خط جدید تیشرت را معرفی کرد که شامل عباراتی نظیر “Dope”, “Get High” “Ride Pipe” می‌شد – زبان ویژه‌ی ورزش که ایهامی برای استفاده از مواد مخدر است.

شهردار بوستون، توماس منینو، پس از دیدن این لباس‌ها در ویترین Niketown این شهر، مخالفت خود را با آن‌ها اعلام کرد و از این فروشگاه خواست تا ان را از ویترین بردارد.

منینو به The Boston Herald گفت: «آنچه اکنون نیاز نداریم، شرکتی بزرگ نظیر نایک است که می‌کوشد با اعتباردادن به مسئله‌ی موادمخدر، نسل جوان‌تر را جذب خود کند.» یک مقام این شرکت عنوان کرد که این لباس‌ها به منظور ادای احترام به ورزش‌های سخت طراحی شده بود، و نایک استفاده‌ی غیرقانونی از مواد مخدر را برنمی‌تابد.

نایک مجبور شد خط تولید این لباس را عوض کند.

حمایت مالی

نایک به ورزشکاران بسیاری از ورزش‌ها برای استفاده از محصولاتش پول پرداخت می‌کند و فناوری و طراحی آن‌ها را تبلیغ و حمایت می‌کند.

اولین حامی ورزش حرفه‌ای، تنیسور رومانیایی ایلیه ناستاسه بود. اولین حامی دو و میدانی، دونده‌ی استقامت، استیو پریفونتِین بود. پریفونتِین شاگرد ممتاز موسس شرکت، بیل بوئرمن در دانشگاه اورگون بود. امروز ساختمان استیو پریفونتِین به افتخار وی در دفاتر اصلی شرکت نایک نامگذاری شده است.

نایک حامی مالی بسیاری از ورزشکاران دو و میدانی موفق دیگر نیز بوده است، نظیر کارل لوییس، جکی جوینر-کرسی و سباستین کو. امضای قرارداد با بازیکن بسکتبال، مایکل جوردن در سال ۱۹۸۴ و تبلیغ نایک توسط وی طی دوران بازیگریش یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در شهرت و فروش نایک بود.

نایک از سال ۲۰۰۵ حامی مالی رسمی تیم کریکت هند بوده است.

نایک حامی مالی اصلی برنامه‌های ورزشی دانشگاه ایالتی پِن است و نام جو پترنو را روی اولین مرکز مراقبت از کودکان خود گذاشت – به هنگام افتتاح آن در دفتر اصلی شرکت در سال ۱۹۹۰. نایک به دنبال رسوایی سوءاستفاده‌ی جنسی ایالت پِن، اعلام کرد که نام پترنو را از ساختمان حذف نمی‌کند.

پس از انتشار گزارش آزاد در ۱۲ جولای ۲۰۱۲، مدیرعامل نایک ، مارک پارکر، اعلام کرد که نام جو پترنو به سرعت از این مرکز حذف می‌شود. هنوز نام جدیدی اعلام نشده است.

نایک حامی مالی بازیکنان فوتبال نیز بوده است، از جمله رونالدینیهو، رونالدو، کریستیانو رونالدو، دیدیه درگوبا، نیمار، زلاتان ابراهیموویچ، ماریو بولوتلی، وسلی اسنایدر، وین رونی، لاندن داناوان و….

در ژانویه ۲۰۱۳ نایک با روری مک‌روی قراردادی ۱۰ ساله به ارزش ۲۵۰ میلیون بست که در آن زمان گلف‌باز شماره‌ی یک جهان بود. این قرارداد شامل استفاده از باشگاه‌های گلف نایک می‌شود، حرکتی که نیک فالدو سابقا ان را برای بازی مک‌روی «خطرناک» توصیف می‌کرد.

در ۲۱ فوریه ۲۰۱۳ نایک اعلام کرد که قراردادش با اسکار پیستوریوس را به خاطر اتهام قتل از پیش برنامه‌ریزی‌شده، به حال تعلیق درآمرده است.

در ژانویه ۲۰۱۴ گزارش شد که نایک با باشگاه منچستر یونایتد بر سر یک قرارداد تولید لوازم «میلیارد دلاری» وارد مذاکره شده است که قرارداد فعلی را فراتر از ۲۰۱۵ گسترش می‌داد ، ولی این قرار داد بهم خورد و اکنون شرکت آدیداس حامی این تیم انگلیسی شده است.

nike anti clog tiempo dezeen 936 0 600x600 1


بخشهای قابل گزارش آن برای مارک NIKE عبارتند از:
آمریکای شمالی ، اروپای غربی ، اروپای مرکزی و شرقی ، چین بزرگ ، ژاپن و بازارهای نوظهور .
شرکت های تابعه کاملاً متعلق به این شرکت شامل Converse Inc است که کفش ، پوشاک و لوازم جانبی مختلف را طراحی می کند ، به بازار عرضه می کند و توزیع می کند.
Hurley International LLC که کفش ، پوشاک و لوازم جانبی مربوط به سبک های ورزشی اکشن و سبک زندگی جوانان را طراحی ، بازاریابی و توزیع می کند.
نایک توسط ویلیام جی بوورمن و فیلیپ اچ نایت در سال 1964 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در بیورتون ، ایالت OR است.

نایک ، دنیایی جدید در دنیای ورزش
نایک ، با نام اصلی(BRS)Blue Ribbon Sports توسط فیلیپ نایت و مربی اش بیل بوورمن ، ورزشکار پیست دانشگاه اورگان در ژانویه 1964 تاسیس شد.
این شرکت در ابتدا به عنوان توزیع کننده تولید کننده کفش ژاپنی (ASICS) Onitsuka Tiger فعلی فعالیت می کرد ، بیشترین فروش در مسیر پیاده روی از اتومبیل نایت انجام می شود.
به گفته اوتیس دیویس ، یک دانشجویی که بوورمن مربیگری او در دانشگاه اورگان را بر عهده داشت ، که بعداً موفق به کسب دو مدال طلا در بازی های المپیک تابستانی 1960 شد ، باوئرمن اولین کفش نایک را برای او درست کرد ؛ البته او مدعی بود که آنها برای فیل نایت ساخته شده بودند.
دیویس می گوید ، “من به تام بروكاو گفتم كه من اولین نفر هستم ؛ من اهمیتی نمی دهم که همه میلیاردرها چه می گویند ؛ بیل بوئرمن اولین کفش را برای من درست کرد.
مردم باور نمی کنند در حقیقت ، احساسی که روی پای من داشتند را دوست نداشتم.
هیچ حمایتی صورت نگرفت و آنها خیلی تنگ بودند ؛اما من دیدم و آنها مال من هستند.
در سال 1964 ، BRS در اولین سال فعالیت خود ، 1300 جفت کفش دویدن ژاپنی به مبلغ 8000 دلار فروخت.
تا سال 1965 شرکت نوپا یک کارمند تمام وقت خود را به دست آورد و فروش آن به 20 هزار دلار رسیده بود.
در سال 1966 ، BRS اولین فروشگاه خرده فروشی خود را که در بلوار 3107 Pico در سانتا مونیکا ، کالیفرنیا و در کنار یک سالن زیبایی واقع شده بود ، افتتاح کرد .
بنابراین کارمندان آن دیگر نیازی به فروش کفش در پشت اتومبیل خود نداشتند.
در سال 1967 ، به دلیل افزایش سریع فروش ، BRS عملیات خرده فروشی و توزیع را در ساحل شرقی ، در ولزلی ، ماساچوست گسترش داد.

در سال 1971 ، رابطه بین BRS و Onitsuka Tiger در حال پایان یافتن بود.
BRS آماده راه اندازی کفش مخصوص خود بود که Swoosh تازه طراحی شده توسط Carolyn Davidson را به همراه خواهد داشت.
Swoosh اولین بار توسط نایک در 18 ژوئن 1971 مورد استفاده قرار گرفت و در 22 ژانویه 1974 در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده ثبت شد.
در سال 1976 ، این شرکت جان براون و شرکای مستقر در سیاتل را به عنوان اولین آژانس تبلیغاتی خود استخدام کرد.
سال بعد ، آژانس ، اولین “تبلیغ تجاری” را برای نایک ایجاد کرد ، به نام “هیچ خط پایانی وجود ندارد” ، که در آن هیچ محصول نایک نشان داده نمی شد.
تا سال 1980 ، نایک به 50 درصد سهم بازار کفش های ورزشی ایالات متحده دست یافت و این شرکت در دسامبر همان سال وارد بورس شد.
نایک و ویدن + کندی با هم تبلیغات چاپی و تلویزیونی زیادی ایجاد کرده اند و ویدن + کندی ، آژانس اصلی تبلیغات نایک است.
این دان بنیانگذار آژانس بود که شعار معروف “Just Do It” را برای کمپین تبلیغاتی نایک در سال 1988 ابداع کرد که توسط Advertising Age به عنوان یکی از پنج شعار تبلیغاتی برتر قرن 20 انتخاب و در اسمیتسونیان ثبت شد.
Institution.Walt Stack در اولین تبلیغات “Just Do It” نایک حضور داشت ، که در 1 ژوئیه سال 1988 آغاز به کار کرد.
ویدن الهام بخشیدن به شعار “اجازه دهید این کار را انجام دهیم” ، آخرین کلمات گفته شده توسط گری گیلمور قبل از اعدام است.

در طول دهه 1980 ، نایک خط تولید خود را گسترش داد تا بسیاری از ورزش ها و مناطق را در سراسر جهان در بر بگیرد.
در سال 1990 ، نایک به پردیس جهانی ساختمان هشت ، ساختمان خود در بیورتون ، اورگان رفت.
نایک و مالیکت های عظیم
نایک در طول تاریخ خود چندین شرکت پوشاک و کفش خریداری کرده است که از آن زمان برخی از آنها به فروش رسیده اند.
اولین خرید آن شرکت کفش مجلل Cole Haan در سال 1988 و به دنبال آن خرید Bauer Hockey در سال 1994 بود.
در سال 2002 ، نایک شرکت پوشاک موج سواری Hurley International را از بنیانگذار باب هرلی خریداری کرد.
در سال 2003 ، نایک 309 میلیون دلار برای خرید Converse ، سازندگان سری کفش های ورزشی Chuck Taylor All-Stars پرداخت کرد.
این شرکت Starter را در سال 2004 و Umbro را که به عنوان سازندگان لباس تیم ملی فوتبال انگلیس شناخته می شود ، در سال 2008 خریداری کرد.
به منظور تمرکز مجدد در خطوط اصلی تجارت خود ، نایک واگذاری برخی از شرکت های تابعه خود را در دهه 2000 آغاز کرد.
این شرکت استارتر را در سال 2007 و بائر هاکی را در سال 2008 به فروش رساند.
این شرکت Umbro را در سال 2012 و کول هان را در سال 2013 به فروش رساند.
از سال 2013 ، نایک صاحب دو شرکت تابعه اصلی است: Converse Inc و Hurley International.
دارایی، مالیه، سرمایه گذاری
شرکت نایک پس از اتمام برنامه خرید فعلی 5 میلیارد دلاری در سه ماهه دوم مالی 2013 ، طی 4 سال 8 میلیارد دلار سهام کلاس B نایک خریداری خواهد کرد.
تا سپتامبر 2012 ، نایک 10 میلیارد دلار سهام خریداری کرده است.

در 19 دسامبر 2013 ، سود سه ماهه Nike Inc در نتیجه سفارشات جهانی کالا برای تحویل تا آوریل 13 درصد افزایش یافت.
سفارشات آینده کفش یا لباس برای تحویل بین دسامبر و آوریل ، به 10.4 میلیارد دلار افزایش یافت.
سهام نایک (NKE) در معاملات طولانی مدت 0.6 درصد رشد کرد و به 78.75 دلار رسید. “
منابع:
Forbes.com
Wikipedia.org
ویدئو منتشر شده در YouTube توسط “Business Casual”

دسته‌بندی پوشاک ومد کفش کفش زنانه کفش مردانه
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت